Het opvoedingsproject

Een belangrijke taak

Als school doen we elke dag opnieuw onze uiterste best om leerlingen, samen met ouders en, indien nodig, externe instanties (CLB, interne en externe aangepaste begeleiding,etc.) te begeleiden in hun opgroeien als jong-volwassenen. De snelheid waarmee de maatschappij en de leefwereld van jongeren verandert ligt zeer hoog. Bijblijven en antwoorden bieden op vaak trendgebonden vragen zoals het gebruik van nieuwe sociale media, het omgaan met regels binnen verschillende samenlevingsvormen, de rol van de jongeren binnen allerlei structuren zoals het gezin, de school, de vriendengroep, etc. zien wij, naast de alledaagse lespraktijk, als een grote en belangrijke taak.

Regelmatig komen op radio en televisie reportages, interviews, onderzoeken, etc. voorbij waarin prangende vragen en opmerkelijke vaststellingen opduiken. Vaak worden opmerkingen als ‘jongeren worden meer en meer onhandelbaar’ en ‘het sociale leven van jongeren gaat er op achteruit’ niet geschuwd. Gelukkig horen we ook positieve berichten. De invloed van jonge mensen op het beleid van steden, gemeenten en andere instellingen zoals scholen is nog nooit zo groot geweest. De mondigheid en toegankelijkeheid van jongeren naar de maatschappij toe blijft groeien. En temidden van die tendens staat een moeilijke taak: opvoeden. Vaak wordt dezelfde conclusie getrokken: het opvoeden van kinderen en jongeren is een partnerschap. Een partnerschap tussen ouders, de sociale omgeving, de school en natuurlijk de jongere zelf. Zo zien wij dat als school ook.

 

Ons antwoord

We zijn dan ook gestart met een nieuw opvoedingsproject. Het feit dat andere scholen reeds interesse getoond hebben in onze werkwijze sterkt ons in de idee dat we met ons systeem van remediëren, sanctioneren maar vooral ook positief benaderen een belangrijke hoeksteen van de samenleving helpen verstevigen: de opvoeding van jongeren.

Hoe wij het technisch gezien aanpakken is niet op één-twee-drie uitgelegd. De effecten die we willen bereiken (en die we, na een eerste evaluatie afgelopen maand, ook daadwerkelijk hebben vastgesteld) wel en houden volgende dingen in: we helpen onze leerlingen te begrijpen dat, net zoals in de maatschappij, regels en reglementen dienen nageleefd te worden. Ook al gaat het hier ‘maar’ om het schoolreglement, we zijn ervan overtuigd dat, door een zeer concrete invulling ervan, dit schoolreglement een kader biedt aan jongeren. Ze bevat immers vooral waarden en normen die voor iedere persoon, zeker tijdens het opgroeien, van onschatbare waarde zijn, op school én daarbuiten.

Een eenvoudig voorbeeld is dat we verwachten dat onze leerlingen tijdig aanwezig zijn om de lessen bij te wonen. Indien dit niet gebeurt, wordt er zeer snel geremedieerd via een informeel of formeel gesprek met de klastitularis of een andere vertrouwensleerkracht. In sommige gevallen betrekken we ook de ouders erbij als belangrijke partners binnen ons opvoedingsproject. Wanneer de leerling zijn gedrag niet wil aanpassen en externe problemen werden opgelost of uitgesloten, gaan we dan ook over tot sanctioneren. Door dit proces van kansen creëren en eventueel een sanctie, leert de leerling dat functioneren binnen de maatschappij een zekere verantwoordelijkheid vraagt. Die verantwoordelijkheid houdt ook voor ons als school een belangrijke taak in. We willen immers in de eerste plaats leerlingen motiveren. Dit doen we door goed onderwijs aan te bieden maar ook door speciale activiteiten te organiseren en de leerlingen te belonen voor een positieve houding.

Indien u meer informatie wenst over ons uniek opvoedingsproject (zowel de technische kant met het zogenaamde ‘codeblad’ en ‘trechtersysteem’ als de concrete uitwerking) verwelkomen we u graag op onze school. Want een persoonlijk gesprek is de beste manier om de draagkracht en het succes van onze werkwijze toe te lichten en u te overtuigen van het effect ervan. Immers, waarom zouden we als school iets waar we trots op zijn niet promoten naar de buitenwereld?

Trechtersysteem Codeblad

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s